Na desce rozdzielczej Twojego samochodu znajdują się lampki ostrzegawcze, które informują Cię, że coś jest nie tak. Co więc oznacza zapalenie się lampki ESP BAS? Chociaż nie jest ona tak rozpoznawalna jak kontrolka Check Engine lub ABS, nie należy ignorować tego ostrzeżenia.

Lampka ESP BAS sygnalizuje problem z elektronicznym programem stabilizacji toru jazdy lub programem wspomagania hamulców w pojeździe. Niektóre z głównych przyczyn występowania tej kontrolki to uszkodzone czujniki prędkości obrotowej kół, problemy z czujnikiem kąta skrętu kół, uszkodzony przełącznik hamulca lub inna usterka układu hamulcowego.

W naszym poradniku przedstawiamy działanie lampki ESP BAS i wskazujemy najważniejsze przyczyny jej występowania. Omawiamy także sposób usunięcia usterki, aby można było podróżować bez lampek ostrzegawczych na desce rozdzielczej.

Spis treści show Znaczenie i działanie systemu ESP BAS Przyczyny świecenia kontrolki ESP BAS 1. Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy 2. Uszkodzony czujnik prędkości obrotowej kół 3. Uszkodzony przełącznik hamulca 4. Problemy z okablowaniem Naprawa lampki ESP BAS 1. Ponowna kalibracja czujnika kąta skrętu kierownicy 2. Wymień czujnik kąta skrętu kierownicy 3. Wymień czujnik prędkości obrotowej koła 4. Zamontuj nowy czujnik wyłącznika hamulca 5. Napraw hamulce

ESP BAS Znaczenie i działanie

Lampka ESP BAS sygnalizuje problemy z elektronicznym programem stabilizacji toru jazdy lub programem wspomagania hamulców. Lampka działa podobnie jak inne na desce rozdzielczej, ostrzegając o problemie i umożliwiając jego naprawę.

Lampka zapala się w przypadku różnych problemów, od łagodnych po poważne. Kody można jednak odczytać za pomocą ręcznego skanera kodów kompatybilnego z tymi systemami.

Przyczyny świecenia lampki ESP BAS

1. Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy

Nowoczesne pojazdy są wyposażone w zaawansowane czujniki, w tym czujnik kąta skrętu kierownicy. Niestety, czujnik ten jest również przyczyną większości przypadków zapalenia się lampki ESP BAS.

Czujnik kąta skrętu kierownicy utrzymuje kierownicę w jednej linii z kołami samochodu. Za pomocą tego czujnika samochód wie, w którą stronę skręcić kierownicę na podstawie danych z czujnika kąta skrętu.

Czujnik może stracić kontakt z powodu słabego połączenia, co prowadzi do zaświecenia się kontrolki. Może to również oznaczać, że czujnik uległ uszkodzeniu.

ZWIĄZANE: Oznaki uszkodzenia czujnika kąta skrętu kierownicy (i koszt wymiany)

2. Zły czujnik prędkości obrotowej koła

Każde koło posiada czujnik prędkości, który mierzy prędkość, z jaką porusza się koło. Czujniki te są również częścią systemu ESP BAS pojazdu. Za pomocą tych czujników system ESP BAS może stwierdzić, kiedy nastąpiła utrata przyczepności, dzięki czemu może przeciwdziałać temu problemowi.

W normalnych okolicznościach lampka kontrolna systemu ESP BAS może się zapalić, ponieważ trakcja została chwilowo utracona. Jednak gdy tylko sytuacja zostanie rozwiązana, lampka powinna sama zgasnąć. Jeśli tak się nie stanie, istnieje prawdopodobieństwo, że jeden z czujników prędkości kół jest uszkodzony.

ZWIĄZANE: Oznaki uszkodzenia czujnika prędkości obrotowej kół ABS (koszt wymiany)

3. Uszkodzony przełącznik hamulca

Przyczyną zapalenia się kontrolki może być także przełącznik hamulca. Mimo że ta część powinna działać wiecznie, zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że uległa awarii.

Przełącznik ten włącza tylne światła hamowania po naciśnięciu pedału hamulca. Jeśli nie działa, osoby jadące za Tobą mogą nie wiedzieć, że się zatrzymujesz lub zwalniasz. Dlatego uszkodzony przełącznik należy wymienić natychmiast po stwierdzeniu usterki.

ZWIĄZANE: Objawy uszkodzenia przełącznika świateł hamowania (i koszt wymiany)

4. Problemy z okablowaniem

Pomiędzy różnymi czujnikami a modułem sterującym ABS jest wiele przewodów. Przewody do czujników prędkości kół ABS biegną do kół i czasami ulegają uszkodzeniu.

Nie jest to częste w nowszych modelach samochodów, ponieważ przewody są często bardzo dobrze zabezpieczone, ale mimo to może się zdarzyć, jeśli masz pecha. Złą stroną problemów z okablowaniem jest to, że mogą być one bardzo trudne do znalezienia, jeśli nie masz doświadczenia.

Naprawa lampki ESP BAS

Najprostszym sposobem na określenie przyczyny świecenia kontrolki ESP BAS jest odczytanie kodów usterek za pomocą skanera OBD2 z modułu sterowania ABS w samochodzie. Pomoże to zlokalizować problem lub rozpocząć rozwiązywanie problemów, zamiast zgadywać i wymieniać części.

Oto kilka innych typowych czynności, które mogą spowodować zapalenie się lampki ostrzegawczej ESP Bas:

1. Ponowna kalibracja czujnika kąta skrętu kierownicy

Czasami czujnik kąta skrętu kierownicy wymaga ponownej kalibracji. Można to zrobić na własnym podjeździe bez żadnych specjalnych narzędzi.

Usiądź za kierownicą samochodu i delikatnie obróć kierownicę z jednej strony na drugą, tak aby się zablokowała. Może być również konieczne przekręcenie kluczyka, aby kalibracja zaczęła obowiązywać.

W niektórych przypadkach ponowną kalibrację czujnika kąta obrotu kierownicy można przeprowadzić za pomocą skanera OBDII. Odczytaj kody i w razie potrzeby wykonaj ponowną kalibrację.

2. Wymień czujnik kąta skrętu kierownicy

Jeśli kalibracja nie rozwiąże problemu, może być konieczna wymiana czujnika. Na szczęście czynność ta jest zazwyczaj prosta i wymaga użycia tylko nasadki i rakszy.

Upewnij się, że najpierw odłączyłeś akumulator. Następnie należy zdjąć poduszkę powietrzną z kierownicy, naciskając na zaczep znajdujący się z tyłu kierownicy. Zablokować kierownicę na środku i za pomocą klucza nasadowego i kątownika odkręcić główną nakrętkę.

Zaznacz położenie koła, aby wiedzieć, gdzie znajduje się środek. Po zdjęciu sprężyny zegarowej zobaczysz czujnik. Wyjmij go i włóż z powrotem nowy. Podłącz wszystko z powrotem i włącz pojazd. Aby kontrolka zgasła, trzeba będzie również ponownie skalibrować system.

3. Wymiana czujnika prędkości obrotowej koła

Za każdym zestawem tarcz hamulcowych znajduje się czujnik prędkości obrotowej koła. Ze względu na łatwy dostęp do niego, wymiana uszkodzonego czujnika jest stosunkowo prosta, ale czasami może on zostać zakleszczony przez rdzę.

Podnieś samochód i zdejmij koło, którego dotyczy usterka. Po zdjęciu czujnika z łatwością wsuniesz na jego miejsce nowy.

4. Zamontuj nowy czujnik wyłącznika hamulcowego

Korzystając ze skanera kodów OBDII, można wykryć problemy z czujnikiem przełącznika hamulca. W przeciwieństwie do niektórych innych czujników, ten jest niedrogi.

Znajduje się on nad pedałem hamulca. Wystarczy odłączyć uszkodzony czujnik i włożyć nowy. Konieczne może być także zresetowanie kodów, które zostały ustawione w celu wyłączenia kontrolki.

5. Naprawa hamulców

Jeśli nadszedł czas na naprawę hamulców, wykonaj ją i sprawdź, czy spowoduje ona wyłączenie kontrolki. Postaw samochód na podstawkach podnośnikowych i zdejmij koła. Odkręcając zacisk hamulcowy, upewnij się, że gdzieś go oparłeś, aby żaden z przewodów nie pękł.

Z tego miejsca można wyjąć wirnik i w razie potrzeby go wymienić. Jeśli jest jeszcze dużo dostępnego materiału, można zlecić jej ponowne lakierowanie. Ponadto nietrudno jest wymienić klocki hamulcowe.

Problem pojawia się, gdy zacisk hamulcowy się zaciął. Jeśli nie masz zaawansowanej wiedzy o układzie hamulcowym, być może będziesz musiał skorzystać z pomocy fachowca.