Gdy silnik samochodu pracuje tak, jak powinien, wszystko powinno przebiegać gładko i bez żadnych hałasów. Jeśli coś pójdzie nie tak, silnik może zacząć pracować nierówno, zwłaszcza na biegu jałowym.

Znając przyczyny nierównej pracy silnika samochodowego na biegu jałowym, można łatwo rozwiązać ten problem. Oto dziesięć najczęstszych przyczyn nierównej pracy silnika na biegu jałowym.

W tym artykule omówimy wszystkie możliwe przyczyny nierównej pracy silnika na biegu jałowym oraz wyjaśnimy, jak można je sprawdzić. Zacznijmy od krótkiego omówienia przyczyn.

Najczęstszą przyczyną nierównej pracy silnika na biegu jałowym jest nieszczelność podciśnienia lub uszkodzony zawór PCV. Może być również spowodowana innymi problemami związanymi z mieszanką paliwowo-powietrzną, takimi jak uszkodzone wtryskiwacze paliwa, zawory EGR lub niski stopień sprężania. W rzadkich przypadkach przyczyną są nieprawidłowe zapłony spowodowane przez uszkodzoną świecę zapłonową lub cewkę.

Choć nie są to wszystkie objawy, to jest to dobry początek. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn nierównej pracy silnika na biegu jałowym:

Spis treści pokaż Przyczyny nierównych obrotów biegu jałowego 1. Uszkodzony zawór PCV 2. Przeciek podciśnienia 3. Zanieczyszczone wtryskiwacze paliwa 4. Problemy z gaźnikiem lub korpusem przepustnicy 5. Zły zawór EGR 6. Wadliwa cewka zapłonowa 7. Uszkodzone świece zapłonowe/ przewody 8. Niska kompresja 9. Zatkany filtr powietrza 10. Zły czujnik tlenu

Przyczyny nierównej pracy na biegu jałowym

1. Uszkodzony zawór PCV

Dodatni układ odpowietrzania skrzyni korbowej silnika Twojego samochodu odbiera niespalone gazy wydostające się z cylindrów i przenosi je ze skrzyni korbowej, umożliwiając ich powrót do silnika w celu całkowitego spalenia. Ponieważ zawór PCV pracuje w silniku, jest narażony na duże obciążenia i często jest wypełniony zanieczyszczeniami, takimi jak brud lub szlam.

Z czasem może dojść do zablokowania zaworu, co czyni go bezużytecznym. Zablokowanie może również spowodować nieszczelność, która spowoduje ubytek mieszanki paliwowo-powietrznej, prowadząc do nierównej pracy na biegu jałowym.

Aby temu zapobiec, można okresowo serwisować zawór PCV. Jeśli jest on zatkany, można go wyczyścić. W przeciwnym razie konieczna jest jego wymiana.

ZWIĄZANE: 7 objawów nieprawidłowego działania zaworu PCV

2. Przeciek podciśnienia

Komora silnika jest wypełniona przewodami podciśnieniowymi, które w każdej chwili mogą ulec zużyciu. Z czasem węże te stają się kruche i pękają. Nieszczelność jednego z nich powoduje ubogą mieszankę paliwowo-powietrzną, co prowadzi do nierównej pracy na biegu jałowym. Może to również prowadzić do zapłonu silnika z powodu wadliwego spalania w jednym lub kilku cylindrach.

Przecieki podciśnienia mogą również wynikać z nieszczelnych zbiorników podciśnienia, podciśnieniowych układów wspomagania hamulców i uszczelek kolektora dolotowego. Podczas jazdy samochodem z nieszczelnością podciśnieniową można zauważyć, że wszystko wydaje się w porządku, gdy obroty lub prędkość obrotowa wzrastają, ale praca na biegu jałowym powoduje, że samochód pracuje nierówno.

Sprawdzenie kodów komputera powinno wykazać istnienie nieszczelności podciśnienia. Mieszanka paliwowo-powietrzna będzie uboga, a silnik nie będzie w stanie jej skorygować.

POWIĄZANE: 6 objawów i przyczyn nieszczelności podciśnienia

3. Zabrudzone wtryskiwacze paliwa

Gdy wtryskiwacze paliwa są zanieczyszczone, nierówna praca na biegu jałowym to tylko jeden z problemów. Można również zauważyć znaczny spadek zużycia paliwa.

Gdy wtryskiwacze są ograniczone, następuje znaczny spadek wydajności, zwłaszcza podczas przyspieszania. Zanieczyszczone wtryskiwacze paliwa można zdiagnozować za pomocą analizatora spalin, ponieważ ograniczone wtryskiwacze powodują wyższe odczyty węglowodorów i tlenku węgla.

Regularne stosowanie dodatku do czyszczenia wtryskiwaczy pozwala zapobiec takiej sytuacji. Gdy wtryskiwacze są zatkane lub ograniczone, konieczne będzie wprowadzenie do układu roztworu do wstrzykiwania.

Wtryskiwacze paliwa często zawierają mały filtr, który można łatwo wymienić w przypadku zatkania wtryskiwaczy, co jest znacznie tańsze niż ich wymiana.

RELATED: 8 objawów złego działania wtryskiwacza paliwa

4. Problemy z gaźnikiem/przepustnicą

Starsze pojazdy z dużym przebiegiem są jedynymi na drogach wyposażonymi w gaźnik. Wciąż jednak jest ich wystarczająco dużo, aby stanowiły problem.

Problemy z gaźnikiem powodują powstawanie charakterystycznego czarnego dymu z wydechu. Zazwyczaj dym ten pojawia się dopiero po rozgrzaniu pojazdu.

Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić, jest dławik. Powinien on być całkowicie otwarty, gdy samochód jest ciepły. Jeśli dławik jest otwarty, prawdopodobnie mamy do czynienia z wewnętrznym problemem z gaźnikiem, który wymaga przebudowy. Czasami przyczyną awarii gaźnika jest po prostu etanol zawarty w benzynie.

Może jednak wystąpić również problem z wałkiem dławiącym u podstawy gaźnika. Z czasem może on ulec zużyciu, co prowadzi do wycieku podciśnienia.

Jeśli masz nowszy silnik samochodowy, możesz sprawdzić korpus przepustnicy, a nawet spróbować go wyczyścić, korzystając z tego przewodnika: Jak wyczyścić korpus przepustnicy (10 kroków Zrób to sam)

5. Zły zawór EGR

Zawór recyrkulacji spalin jest ważnym elementem układu kontroli emisji spalin. Umożliwia on przedostanie się spalin do kolektora dolotowego, a jego jedynym celem jest ograniczenie emisji spalin przez silnik.

Jednak zawór EGR nie powinien pracować na biegu jałowym, przy szeroko otwartej przepustnicy ani przed rozgrzaniem silnika. Jeśli pracuje w którymkolwiek z tych okresów, wpływa to na osiągi silnika.

W przypadku awarii zawór EGR nie działa zgodnie z zasadami. Zamiast tego blokuje się i prowadzi do nierównej pracy na biegu jałowym lub, co gorsza, do zgaśnięcia silnika.

Komputer samochodu powinien ustawić kod informujący o uszkodzeniu tego elementu. Można również spróbować go opukać, aby sprawdzić, czy uda się zwolnić zablokowane położenie. Wyczyszczenie zabrudzonego zaworu EGR może wystarczyć do rozwiązania problemu. W przeciwnym razie wystarczy tania wymiana.

ZWIĄZANE: 6 objawów uszkodzonego zaworu EGR

6. Wadliwa cewka zapłonowa

Cewka zapłonowa jest niezbędna do utrzymania prawidłowej pracy silnika. Współpracuje ona ze świecami zapłonowymi w celu zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej.

Uszkodzona cewka zapłonowa może powodować nierówną pracę silnika na biegu jałowym, niewypał, utratę mocy, problemy z przyspieszaniem i niską oszczędność paliwa. W miarę pogarszania się sytuacji może również dojść do zgaśnięcia pojazdu.

7. Uszkodzone świece zapłonowe / przewody

Świece zapłonowe i przewody mają również kluczowe znaczenie dla układu zapłonowego. Z czasem części te ulegają zużyciu, zwłaszcza jeśli do cylindrów dostaną się zanieczyszczenia.

Można jednak temu zapobiec, regularnie wymieniając świece zapłonowe i przewody. Ponieważ jest to czynność zaliczana do czynności serwisowych, zalecane okresy między przeglądami można znaleźć w instrukcji obsługi.

8. Niska kompresja

Niski stopień sprężania w silniku samochodu jest najbardziej zauważalny na biegu jałowym, a zatem jest to miejsce, w którym można go zauważyć w pierwszej kolejności. Niską kompresję można często zauważyć jako "brak" lub zapłon na biegu jałowym.

Najczęściej problem ten występuje w samochodach z przebiegiem ponad 100 000 km. Zazwyczaj brak zapłonu występuje, gdy kompresja jest niska w jednym z cylindrów. Aby ustalić, czy to jest przyczyną, należy wykonać test kompresji.

Aby rozwiązać ten problem, należy rozmontować silnik w celu przeprowadzenia naprawy. Konieczna może być wymiana zaworów w celu zapewnienia odpowiedniej kompresji lub zużycie płatków wałka rozrządu. Tak czy inaczej, nie jest to tania naprawa.

Na szczęście niska kompresja nie zdarza się tak często jak w starszych samochodach i zaczyna być dość rzadka w nowszych modelach samochodów.

9. Zatkany filtr powietrza

Filtr powietrza silnika ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego działania. Jego zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się kurzu, brudu i innych zanieczyszczeń do silnika. Papierowy element filtra może łatwo ulec zatkaniu, ograniczając w ten sposób przepływ powietrza do silnika.

Jest to jednak kolejna czynność konserwacyjna, którą należy wykonywać regularnie, aby silnik pracował tak, jak powinien. Najlepiej jest wybrać filtr powietrza wysokiej jakości, który nie ulega łatwo zatkaniu. Za niewielką cenę warto zadbać o ochronę silnika.

10. Złe czujniki tlenu

Czujniki tlenu mają kluczowe znaczenie dla systemu emisji spalin w Twoim samochodzie. Znajdują się one w układzie wydechowym i stale monitorują zawartość tlenu w gazach. Informacje te są przesyłane do komputera silnika, gdzie są wykorzystywane do utrzymania właściwej mieszanki paliwowo-powietrznej.

Czujniki tlenu psują się jednak z powodu wysokiej temperatury, na jaką są narażone. Z czasem zużywają się lub ulegają zanieczyszczeniu nagarem. W takiej sytuacji do komputera wysyłane są nieprawidłowe informacje, co prowadzi do niewłaściwego stosunku powietrza do paliwa. Jeśli stosunek ten jest zbyt ubogi, występuje nierówna praca na biegu jałowym.

Ta usterka spowoduje wygenerowanie kodu usterki, który można odczytać za pomocą skanera. Multimetr cyfrowy może również pomóc w ustaleniu, który czujnik tlenu uległ awarii.

Niezależnie od tego, co powoduje nierówną pracę silnika na biegu jałowym, ważne jest, aby szybko zdiagnozować problem i go naprawić. Ignorowanie problemów związanych z niską sprawnością silnika prowadzi jedynie do rozległych i kosztownych napraw w przyszłości.