Twój pojazd potrzebuje płynu chłodzącego, aby pracować i nie przegrzewać się. Przegrzewający się silnik wyłącza się i może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń, a to ostatnia rzecz, jakiej byśmy sobie życzyli. Cały układ chłodzenia składa się z wielu różnych elementów, ale jednym z najbardziej integralnych jest korek chłodnicy.

Jest to jedna z najważniejszych części układu chłodzenia, ale jeśli nie masz problemów, to prawdopodobnie nigdy o niej nie myślałeś.

Do czego służy korek chłodnicy i skąd wiadomo, kiedy należy go wymienić? Poniżej przedstawiamy wszystko, co należy wiedzieć na ten temat. Zacznijmy od zapoznania się z objawami:

Najczęstszym objawem uszkodzenia korka chłodnicy jest wyciek płynu chłodniczego pod chłodnicą. Można również zauważyć zaschnięte białe smugi na chłodnicy pochodzące z korka. Jeśli poziom płynu chłodzącego jest niski, może to być znak, że korek chłodnicy jest uszkodzony.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów nieprawidłowego działania korka chłodnicy:

Zawartość Pokaż Objawy uszkodzonego korka chłodnicy 1. Wyciek płynu chłodzącego 2. Biała smuga na chłodnicy 3. Niski poziom płynu chłodzącego 4. Przepełniony zbiornik 5. Przegrzanie silnika 6. Parujący silnik/Korek chłodnicy Funkcja korka chłodnicy Umiejscowienie korka chłodnicy Koszt wymiany korka chłodnicy

Objawy uszkodzeń korka chłodnicy

1. Wyciek płynu chłodniczego

Najbardziej oczywistym sygnałem, że dzieje się coś złego, jest gromadzenie się płynu chłodniczego pod pojazdem. Układ chłodzenia pojazdu jest układem zamkniętym, co oznacza, że wszystko, co do niego wpływa, ma w nim pozostać.

Jeśli w Twoim pojeździe występuje wyciek płynu chłodzącego, musisz dokładniej zbadać sprawę, a problem może dotyczyć korka chłodnicy.

2. Biała smuga na chłodnicy

To, że płyn chłodniczy wycieka z korka chłodnicy, nie oznacza, że przedostaje się do gruntu. Korek znajduje się na górze chłodnicy i jeśli wyciek nie jest wystarczająco silny, płyn chłodniczy może wypalić się na chłodnicy, zanim zacznie spływać od spodu.

Jeśli tak się stanie, na chłodnicy pozostaną białe smugi w miejscu, w którym wypalił się płyn chłodzący.

3. Niski poziom płynu chłodzącego

Pojazd ma szczelny układ chłodzenia, więc jeśli jednego dnia było wystarczająco dużo płynu chłodzącego, powinno go być wystarczająco dużo następnego dnia. Jeśli zauważysz, że ciągle uzupełniasz płyn chłodzący, oznacza to, że silnik spala go lub wycieka.

Gdzieś to się podziało! Jeśli stale masz mało płynu chłodniczego, sprawdź, czy nie ucieka on przez korek chłodnicy.

4. Przepełniony zbiornik

Gdy płyn chłodzący osiągnie określoną temperaturę, wytwarza ciśnienie wystarczające do otwarcia zaworu ciśnieniowego korka chłodnicy, który kieruje płyn chłodzący z powrotem do zbiornika. Jeśli jednak korek chłodnicy nie działa prawidłowo, może wysyłać zbyt dużo płynu z powrotem do zbiornika, powodując wypływ płynu z węża przelewowego.

Powiązane:

Jak działa zbiornik przelewowy płynu chłodzącego chłodnicy

6 przyczyn obecności oleju w zbiorniku płynu chłodzącego i co robić

5. Przegrzanie silnika

Korek chłodnicy robi kilka różnych rzeczy, aby utrzymać silnik w odpowiedniej temperaturze. W dalszej części artykułu zajmiemy się dokładniej tym, jak działa, ale wiedz, że uszkodzony korek chłodnicy może doprowadzić do przegrzania silnika!

6. Parujący silnik/nakrętka chłodnicy

Gdy wszystko działa prawidłowo, korek chłodnicy doskonale spełnia swoje zadanie, podnosząc ciśnienie w układzie w celu podniesienia temperatury wrzenia płynu chłodniczego. Jeśli jednak korek chłodnicy jest uszkodzony, płyn chłodniczy nie osiągnie odpowiedniej temperatury i może zacząć wrzeć.

W rezultacie z silnika lub korka chłodnicy będzie wydobywać się para, ponieważ płyn chłodniczy będzie się gotował w układzie.

Funkcja korka chłodnicy

Korek chłodnicy może być najbardziej pomijanym elementem układu chłodzenia pojazdu, ale może być też najbardziej imponujący. Korek chłodnicy spełnia cztery funkcje, a jeśli którakolwiek z nich nie działa prawidłowo, mogą wystąpić problemy. Funkcje te to:

  • Zwiększanie ciśnienia w układzie chłodzenia
  • Odprowadzanie nadmiaru ciśnienia do zbiornika
  • Uszczelnia układ chłodzenia
  • Skierowanie płynu chłodzącego do chłodnicy przez zawór podciśnieniowy.

Po pierwsze, korek chłodnicy podnosi ciśnienie w układzie. Ciśnienie to powoduje podwyższenie temperatury wrzenia płynu chłodzącego. To dlatego, jeśli płyn chłodniczy wycieka z korka chłodnicy, może się zapalić na silniku, ale nie spali się wewnątrz układu. Bez układu pod ciśnieniem płyn chłodniczy zacznie wrzeć, a silnik nie będzie w stanie skutecznie się schłodzić.

Po drugie, o ile pewne ciśnienie jest dobre, o tyle zbyt duże jest szkodliwe. Nadmierne ciśnienie może rozsadzić węże, sam korek i inne słabe punkty układu. Korek chłodnicy ma ustalony punkt, w którym otwiera się, aby przesłać nadmiar ciśnienia do zbiornika, w którym znajduje się otwarty przewód odprowadzający nadmiar płynu chłodzącego, aby bezpiecznie rozładować ciśnienie.

Po trzecie, korek chłodnicy uszczelnia układ. Jest to dość proste: po zdjęciu korka można dolać płynu chłodzącego bezpośrednio do chłodnicy, ale nie można go otworzyć przy pracującym silniku, ponieważ w przeciwnym razie do układu dostanie się powietrze, co jest szkodliwe.

Ponadto, gdy płyn chłodzący zaczyna się ochładzać, kurczy się, co powoduje obniżenie poziomu płynu w chłodnicy. Zawór podciśnieniowy korka chłodnicy wysyła więcej płynu chłodniczego do chłodnicy, aby utrzymać jego odpowiedni poziom.

Powiązane: 10 najlepszych płynów zapobiegających zamarzaniu i chłodzących do silników

Położenie korka chłodnicy

Choć wiele osób nie zwraca uwagi na korek chłodnicy, zazwyczaj łatwo go znaleźć. Po pierwsze, należy zlokalizować chłodnicę, która zwykle znajduje się w przedniej części wnęki silnika.

Korek chłodnicy znajduje się na górze chłodnicy, zazwyczaj po lewej lub prawej stronie, ale czasami na samym środku chłodnicy.

Po zlokalizowaniu korka chłodnicy, aby go zdjąć, należy go nacisnąć i przekręcić. Bardzo ważne jest, aby nigdy nie zdejmować korka chłodnicy z gorącego silnika! Układ jest pod ciśnieniem, więc gdy tylko zdejmiesz korek, całe ciśnienie będzie miało gdzie się ulotnić.

Nie tylko stracisz mnóstwo płynu chłodniczego, który wypływa z otworu korka chłodnicy, ale także będzie on parzący.

Koszt wymiany korka chłodnicy

Średni koszt wymiany korka chłodnicy wynosi od 10 do 50 dolarów, w zależności od modelu samochodu. Nowa osłona chłodnicy kosztuje od 5 do 25 dolarów, a wymiana wymaga jedynie 10 sekund pracy i często jest bezpłatna.

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli masz uszkodzony korek chłodnicy, jest to jeden z najtańszych elementów do wymiany.

Jeszcze lepsza jest taka, że wymiana jest niezwykle prosta. Koszty robocizny mogą się różnić w zależności od tego, czy mechanik, do którego się udajesz, ma ustaloną minimalną stawkę za wszystkie prace - ale my zdecydowanie zalecamy samodzielną wymianę, ponieważ jest ona tak prosta.

Wystarczy zlokalizować korek chłodnicy, nacisnąć go i obrócić w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aby go zdjąć. Przed wykonaniem tej czynności należy upewnić się, że silnik jest całkowicie zimny! Przed zdjęciem korka chłodnicy należy odstawić pojazd na co najmniej 12 godzin.

Od tego momentu wystarczy tylko przekręcić nowy korek zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby zakończyć pracę! Jest to łatwe do zrobienia, a może zaoszczędzić kilka dolarów w warsztacie.